Větřní u Českého Krumlova

Stručný popis naší dovolené u Českého Krumlova, počátkem srpna 2010.

1. den – Odjezd na dovolenou

Větřní - Pension Regina

Z Hronova jsme odjeli společně se sousedy v 8:00. Trasa vedla přes Náchod, Hradec Králové, Pardubice, Chrudim, Havlíčkův Brod, Humpolec. V 11:50 jsme dorazili do Pelhřimova, kde jsme se zastavili na oběd. Po obědě jsme v dolní bráně náměstí navštívili muzeum Kuriozit a rekordů včetně nové části Zlaté české ručičky.

Dále jsme pokračovali přes Jindřichův Hradec, České Budějovice až do Českého Krumlova. Bylo 16:45 a tak jsme na začátku města zastavili v Tescu na nákup. Do Větřního na naše ubytování jsme dorazili zhruba v 18:00 pravděpodobně mezi posledními. Stylově zařízený pension Regina nás poměrně překvapil. Pro naši čtyřčlennou rodinu jsme dostali pokoj se třemi místnostmi a koupelnou. Po vybalení jsme šli dolů do restaurace na večeři.

2. den – Koupání v Lipně

Vstáváme v osm, na snídani jdeme až v devět. Na výběr jsou míchaná vajíčka, ham-and-eggs, omeleta nebo obložený talíř včetně pečiva, kávy a čaje. Protože na tento den předpovídali krásné počasí vyrazili jsme přes Světlík do Frymburku vykoupat se v Lipně. Písečně-kamenitá pláž s volným vstupem. Teplota se odpoledne vyšplhala až na 28 °C, ale voda měla jen 20 °C. Přesto můžeme říct, že jsme se koupali v Lipně. V půl páté jsme odjeli. Na zpáteční cestě jsme se zastavili a prohlédli si hráz. Dále jsme pokračovali směr Loučovice, Vyšší Brod, Rožumberk. V Rožumberku jsme opět zastavili na „čumendu“, abychom si prohlédli hrad nad řekou. Z Rožumberku jsme pokračovali úzkou silnicí podél Vltavy až ke kempu U Vikinga, kde jsme provedli předběžnou prohlídku půjčovny raftů a lodí. Na ubytování jsme dorazili akorát k večeři. Po večeři jsme šli společně hrát na pokoj Screbble.

3. den – Hluboká

Zámek Hluboká

Počasí se změnilo a za deště jsme vyrazili na zámek Hluboká. Zaparkovali jsme na odstavném parkovišti za Penny Marketem, sic to bylo o pár metrů dál, ale jinde nebylo místo. Rozhodně to nebyl problém. Ještě jsme museli 5 minut čekat v autě než se vyprší. Přestalo pršet a my jsme vyrazili po svých k zámku. Bez problémů jsme si koupili vstupné na obě prohlídkové trasy, reprezentační a soukromé apartmány. Současná podoba zámku po posledních přestavbách je do anglického stylu.

1. prohlídka – Reprezentační apartmány: Vstupní hala – pod halou hluboká studna, podle toho údajně název Hluboká. Ložnice – postel 2,2 x 2,5m, vyřezávaný strop. Převlékárna – s tajnými dveřmi do koupelny na WC, vyřezávaný strop, tapiserie. Kulatá místnost – Eleonořina věž, klenutý strop zdoben zlatou sádrou, dřevěný krb jen jako dekorace, rozvod tepla ze sedmi kotlů. Ranní salón – velký dlouhý sál, vykládané stoly, strop a stěny řezbářsky vyzdobené. Malá jídelna – cínové nádobí jako dekorace. Kuřácký salónek – pro muže, stoly určené na hry, šachy, begemon, dva vykládané sekretáře, velký krb ze dvou kusů žuly. Přijímací místnost – opět kompletně vykládaná dřevem, hlava turka s havranem klovajícím oko do erbu Schwarzenbergů, kulatý stůl, který se mohl zvětšit až pro 70 lidí. Knihovna – 12 tisíc knih, jen 13 v češtině, velké knihy asi 60 kg, záznamy o lovech, 26 erbů rodů, které se zde nacházeli, nejstarší kulatý stůl na zámku. Zbrojnice – obrněný jezdec na koni, brnění, meče, halapartny, kuše, hákovnice, kordy, rapíry, meče, pistole, pušky, lovecké zbraně, děla.

2. prohlídka – Soukromé apartmány: foto 1907 zlatá svatba rodu Schwanzenberg. Hemiltonův pokoj – dle malíře obrazů, míšenský porcelán. Kuřácký salónek Terezie – velký popelník s pískem, trofeje, obložení stěn dřevem jen do 6 stop. Malá jídelna kněžny Terezie – stůl ze zlaté svatby, svatební dary. Lovecká jídelna – trofeje, zbraně, jídelní stůl. Přípravna (kuchyně) – ohřívárna ve zdi na horký vzduch, spousta nádobí. Malá jídelna Dr. Adolfa (přelom 19. a 20. stol.) – ukázka dobového cukroví. Pracovna Dr. Adolfa – výzdoba porcelánem fajáns, soudek na víno, nábytek z 19. stol. Obývací pokoj Dr. Adolfa – toaleta z poč. 20. stol. vedle Malá ložnice. Pokoj pro služebnou. Pracovna Kněžny Hildy – vykládaný sekretář, kachlová kamna, přikládání z vedlejší místnosti, nábytek holandského rokoka. Oblékárna – malá místnost. Ložnice. Salón s bílým nábytkem – mramorový stůl, původně spojen s jídelnou na taneční sál, zlaté a stříbrné saně (rarita v Evropě). Osobní a nákladní výtah. Dobová koupelna.

Hluboká je překrásná nejen z venku, ale i zevnitř. Naprosto mě dostala dřevěná výzdoba stěn a stropů, především v reprezentativní části zámku. To jinde neuvidíte.

4. den – Poštovní muzeum a Aquapark

Po snídani jsme odjeli do Vyššího Brodu. Pršelo. Vedle kláštera a kostela se nacházelo Poštovní muzeum, kde jsme strávili příjemnou hodinku nejen prohlížením exponátů, ale i detektivní hrou, která zaujala především děti. K vidění byly ukázky starých poštoven, uniforem a kočárů. Různé poštovní předměty z 18. a 19. stol. včetně ukázky soudobé pošty. Protože pršelo, strávili jsme zbytek odpoledne v frymburském Aquaparku (3 hod.). Je to malý aquapark s jedním tobogánem, divokou řekou a perličkovou koupelí. Zpět jsme jeli přes Světlík do Větřního.

5. den – Český Krumlov

Zámek Český Krumlov

Po snídani jsme jeli do Českého Krumlova si prohlédnou hrad a zámek. Zaparkovali jsme u benzínové pumpy a prošli přes staré město. Protože zde bylo hodně návštěvníků, dostali jsme vstupenky až na 13 hod., proto jsme nejdříve navštívili vyhlídkovou věž, kde byl krásný výhled na Český Krumlov, skoro jako z letadla. Pak jsme se přesunuli do zámecké zahrady. Po cestě byl krásný výhled na zámek, Staré město a vodáky, jak sjíždějí velký jez na Vltavě. V zámecké zahradě jsme si prohlédli unikátní otočné divadlo.

Prohlídka zámku I. okruh: Začíná se v Hradní kapli sv. Jiří – rokoko, mramor. Velikostí je hrad/zámek na 2. místě v ČR. Staré varhany unikátně vlevo od oltáře, vytápěné oratorium pro kněží a panstvo, dole sedělo služebnictvo. Renesanční síň – obraz původního gotického hradu. 1. Renesanční pokoj – původně velká místnost rozdělená na dva pokoje, nyní ložnice. 2. Renesanční místnost – jídelna s renesančním nábytkem. 3. Renesanční pokoj – dřevěný strop zdobený rožumberskou růží. 4. Renesanční pokoj – renesanční strop, bílá paní. Znaková chodba – s erby majitelů, následuje baroko a rokoko. Antikamera – předpokoj pro hosty. Přípravna jídel. Egenberský sál – zlatý kočár, který jel do Vatikánu. Barokní jídelna – velký stůl pro až 30 osob, cínové nádobí, nádobí z fajáns, původní podlaha za 4 druhů dřeva. Baldachýnský salón – pro hry (vrhcáby), benátská zrcadla, porcelán, lustr z českého křišťálu. Ložnice Eleonory Amálie – nejvyšší kamna, falešný krb, malá soukromá kaplička s původními tapetami. Maškarní sál – (1748) namaloval malíř Lederer, největší sál, nejkrásnější malířská výzdoba zachycující ples. Bohužel nám zde nerozsvítili, takže jsme si to nemohli vychutnat.

Muzeum Tortury

Po prohlídce zámku jsme se vrátili do Starého města na náměstí, kde jsme navštívili Muzeum mučících nástrojů (Muzeum Tortury). Zde bylo k vidění nejen nástroje k mučení, ale i voskové figury v aranžmá trpících. Muzeum voskových figur, které je součástí možná není tak velké jako v Londýně nebo Amstredamu, ale zase zde objevíte postavy české historie. K vidění byli: Žižka, král Karel IV. a šašek, Rudolf II., Josef II., Bedřich Smetana, Antonín Dvořák, W. A. Mozart, Vlasta Burian, Švejk, Václav Havel, Václav Klaus, Karel Čapek, Franz Kafka, Papež Jan Pavel II., Matka Tereza, Albert Einstein, Leonardo da Vinci, Tina Turner, Michael Jackson a Harry Potter.

6. den – Rafty

Na 10:30 jsme měli objednán odvoz z kempu U Vikinga do Rožumberku. Zde jsme nasedli u benzínové pumpy na vypůjčený raft a hurá po Vltavě dolů. Hned po 100 m jsme zdolali jez a na to, že jsem na tom seděl poprvé, jsme úspěšně dojeli a vylodili se zpět v kempu U Vikinga. Celkem jsme splavili asi 16 km Vltavy a zabralo nám to asi 3 hodiny včetně odvozu z kempu. Ještě jsme si u Vikinga dali pozdní oběd za celkem přijatelnou cenu a vrátili se na základnu ve Větřní. Plavbu mezi vodáky jsme si velmi užili a každého jsme zdravili Ahóóóój.

7. den – Hamr, Trocnov a vláčky

Buškův Hamr

Opět se rozpršelo a tento den jsme si vyrazili každá rodina samostatně. My jsme zajeli do Trhových Svinů do asi 1 km vzdáleného Buškova Hamru. Zrekonstruovaný vodní hamr střední velikosti kdysi vyráběl zemědělské nástroje a nářadí. Viděli jsme zde nejen dílnu v akci, ale i obytné místnosti, kde se dříve žilo. Po prohlídce jsme pokračovali do Trocnova k památníku Jana Žižky. Památník je překvapivě úplně mimo obec Trocnov, to nás trochu zaskočilo. V muzeu toho k vidění moc není. Spíše to jsou nástěnky s historickými údaji. V lese je ale možné vidět základy Žižkova domu a o kus dále pamětní kámen, kde se Žižka údajně narodil. Na louce stojí obrovská socha Žižky. Odtud jsme se vraceli přes Římov, kde je malé muzeum vláčků. Model železnice postavil místní obyvatel, původem Němec, který zde i sám provází. Hned vedle v Restauraci Pod Ořechem jsme si dali pozdní oběd a vrátili se do Českého Krumlova.

8. den – Odjezd

Po snídani a rozloučení s milou paní domácí v deset hodin razíme k domovu (opět za deště).

Celkem za dovolenou jsme najeli 930 km.

Hodnocení

Dovolená se opravdu povedla i přes občasnou nepřízeň počasí, kvůli kterému jsme museli upravovat náš program. Ubytování v Pensionu Regina bylo excelentní se stylově zařízenými pokoji, vlastní koupelnou a WC. Všude čisto. Snídaně byla bohatá na výběr z několika možných variant. Večeře byly velice chutné za rozumné ceny. Není vyloučeno, že sem ještě pojedeme.